lördag 13 november 2010

Beskhet


Ju svårare frågan är att ställa, desto viktigare är svaret. Desto tyngre väger svaret. Och det gör ont att ställa frågan. Det kan till och med ta flera dagar att INTE ställa frågan. Men så till slut så orkar inte kroppen bära osäkerheten. Till slut så måste både hjärta och hjärna uppbringa det mod som krävs. Hjärtat vågar släppa taget och säger:
- Ja, jag är redo. Jag står ut med smärtan. Jag vågar fråga och jag vågar lyssna.
Och hjärnan samlar kraft och mobiliserar sig och skickar ut signalerna till tungan, läpparna och stämbanden och de gör som de blir tillsagda, även om stämbanden väljer att markera sitt ogillande genom att vara lite extra spända och på så vis skapa darr på rösten som till slut säger:
- Finns det någon beskhet som behöver komma ut?
Det var han själv som hade filosoferat om beskhet. De satt och åt lunch, i öronbedövande tystnad, och han bröt den genom att säga:
- Undrar om man blir besk av att äta beska saker?
- Det tror jag knappast, svarade hon.
- För jag har känt mig lite besk idag, fortsatte han.
- Jo, jag har märkt det, tänkte hon och så fortsatte tystanden.

Nu låg de alltså bredvid varandra i sängen och hon hade formulerat frågan. Hon visste vad den stod för och han visste vad de stod för. Det ryckte lite grand i hans läppar på det där viset som det alltid gör när han är nära att säga något. När han formulerar sina tankar. När han samlar kraft och gjuter mod och smakar på sina känslor. De där ryckningarna fyllde henne med blandade känslor. Det fanns något väldigt bekant och tryggt över dem, hon hade sett dem röra sig på det viset många gånger. Samtidigt visste hon att de var en försmak på bråkiga känslor och kantiga ord. Men hon visste att hon tagit det nödvändiga steget. Valt den rätta vägen.

Fördelen med att ställa en fråga är att man faktiskt får ett svar. Och fördelen med att få en fråga, är att man får den vackraste av gåvor; någon som säger:
- Jag ser dig, och jag hör dig. Jag är här för att lyssna och jag tänker inte gå någonstans. Jag tänker möta dig där du är.  


(skrivpuff.se utamning- fördel 13 november)

4 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde läsa just nu. Idag ställde jag en fråga som jag tagit sats för.

    SvaraRadera
  2. Tyckte om din text, sann fördel du skrivit om.

    SvaraRadera
  3. Nästan lite filosofiskt...gillar det!

    SvaraRadera